Händel skrev de imponerende Coronation Anthems til kroningen av George II av England. Deres festlige, fengende karakter ga verket eksepsjonell popularitet selv etter kroningen. Zadok the Priest har ikke bare blitt hørt ved hver eneste britiske kroningsseremoni, men også inspirert komponisten av temamusikken til UEFA Champions Leage. I et samarbeid mellom Vox Arctica, Narvik kammerkor og Hærens musikkorps løfter vi disse praktfulle hymnene fra det britiske kongehus inn i kirkerommet her nord.
Dirigenter: Mark Bennett, Ingjerd Grøm og Lars Kristian Håkestad Eliassen
Kor: Vox Arctica og Narvik kammerkor
Orkester: Hærens musikkorps
Mark Bennett, musikalsk leder og trompet
Mark er en merittert musiker som, født og oppvokst i London, tidlig spesialiserte seg på natur- og barokktrompeter. Hans virtuose teknikk og intuisjon for stilen gjorde at han raskt ble en etterspurt solist, musiker og lærer, blant annet på Royal College of Music i London. Han var den første som fremførte Bachs Brandenburgkonsert nr. 2 på barokktrompet i Norge hvor han har bodd siden 2015.
Mark har dirigert prosjekter med DNBE i Halden, Hærens Musikkorps i Harstad, Marinemusikken i Horten, MiNensemblet i Narvik, Barokkanerne og KORK. I 2020 startet han sitt eget prosjektensemble Oslo415 som allerede høstet fantastiske kritikker vad samarbeidsprosjektene de hatt med Nidarosdomen. Mark er opptatt av å spre barokkmusikk og dets fremføringspraksis og jobber jevnlig med unge musikere på kurs og seminar
Narvik kirkes kammerkor ble etablert høsten 1987 og ledes av kantor Ingjerd Grøm. Kammerkoret har stått bak en rekke større og mindre konserter og lagt vekt på å samarbeide med mange andre kor og ensembler i Narvik og omegn. Fra 2008 til 2010 startet Kammerkoret prosjektet Korbarokk i samarbeid med bl.a. Musikk i Nordland, med Bachs Juleoratorium 1-3 og 4-6 i 2008-2009 og Händels Messias i 2010. Prosjektet tok sikte på å fremføre sentrale oratorier fra barokken på tidsriktige instrumenter og med barokk spillestil. Koret har også samarbeidet med barokkensemblet Cappella Petri, ved flere anledninger, bl.a. med Membra Jesu nostri av Buxtehude, våren 2011 og med konserten Julebarokk hvor også Trondenes Motettkor var med, julen 2012. Da framførte man Charpentiers Messe de Minuit og Bachs kantate nr. 62 i Narvik og Trondenes kirker. I 2013 fremførte koret Händels Israel i Egypt, i 2017 Bachs Messe i h-moll og i desember -23 samarbeidet man med Vox Arctica om å sette opp Bachs Juleoratorium i Harstad og Narvik. Koret er også med på mange større og mindre konsertprosjekter i Narvik.
Vox Arctica
I forbindelse med åpningen av Harstad kulturhus ble det klart at huset trengte et eget operakor til oppsetninger i regi av den norske opera. Harstad Operakor ble stiftet som prosjektkor i 1992. Etter en vellykket oppsetning av Madama Butterfly i desember 1992 bestemte Knut Iversen, Arne Dagsvik og Helle Ramstad å etablere dette som et fast kor høsten 1993. Koret har hatt flere navn, men ble senere til Vox Arctica. Helt siden dette har Vox Arctica satt stemmene i sentrum, med sangteknikk og klang i fokus. Med sin klassiske profil er dette et unikt kor i Harstad.
Av de tre grunnleggerne av koret er det bare Helle Ramstad som fremdeles er aktiv. Hun er en stor ressurs med sin erfaring som sangpedagog og er en god støtte som sanger, mens Arne Dagsvik var dirigent helt fram til 2019. Høsten samme år overtok Lars Kristian Håkestad Eliassen som kunstnerisk leder.
Vox arctica har en allsidig musikalsk historie. De første årene var koret fast operakor i samarbeid med Harstad Kulturhus, Trondheim Symfoniorkester og Riksoperaen, og mellom operaoppsetningene hadde koret både kirkekonserter og profane konserter med allsidig klassisk korrepertoar med både gammel og ny musikk. I tillegg til korets egne konserter har koret i nyere tid også framført større verk som Haydn: Harmoniemesse (2004), Messe nr. 2 i e-moll for 8-stemmig kor og blåsere, Anton Bruckner (2008), A Ceremony of Carols, Willy Postma, med harpe (2011), Messe de minuit de Noel (julemidnattsmesse) av Charpentier, med barokk-orkesteret Cappella Petri (2015), I denne søte juletid, Arne Dagsvik (2017), Bestillingsverket «To the wild», for Festspillene i Nord-Norge, skrevet for kor og fire horn, Arne Dagsvik (2018), Requim, John Rutter (2019), Magnificat av J.P Bach og J.S. Bach med musikk i Norland (2021), Credo, Vivaldi (2023) og Mass, Steve Dobrogosz med pianist Eivind Valnes, (2023) blant mye annet.
Koret tar sangoppdrag som for eksempel ved den årlige statsborgerskapssermonien og har deltatt på festivaler; Venezia 2004,Tyskland 2011 og København 2017 og har to CD-utgivelser. Siste prosjekt i 2023 var Juleoratoriet av J.S. Bach sammen med Narvik kammerkor og musikk i Nordland.